Lai savstarpējā dialogā izvērtētu pašreizējo situāciju, kā arī iezīmētu tālākās darbības virzienus, kas vērsti uz drošas un atbalstošas vides veidošanu skolās Labklājības ministrija organizēja starpnozaru diskusiju “Sociālais darbs skolā”.
Tematiskajā diskusijā notika dialogs par divām svarīgām tēmām, kas cieši saistītas ar pašlaik tik ļoti aktuālo drošas un atbalstošas vides skolēniem veidošanu. Pirmā sarunu grupa bija sarunai pat to, kas ir uzticami un atbalstoši pieaugušie un ko no viņiem sagaida skolēni. Otra diskusija tēma bija par sociālā atbalsta sniedzējiem skolās, to kompetenci un sadarbību.
Diskusijas dalībnieki konstatēja, ka sociālajam darbiniekam sociālajā dienestā, atšķirībā no sociālajiem pedagodiem skolās, ir pieejams lielāks to pakalpojumu klāsts, kurus atbilstoši izvērtēšanā noskaidrotām vajadzībām var piedāvāt skolēnam un viņa ģimenei. Sarunas dalībnieki vienojās, ka ir ļoti svarīga bērnu agrīna izvērtēšana un problēmu apzināšana. Problēmu cēloņi sākas jau pirmsskolā, kur būtu nepieciešama atbalsta sistēma pirmsskolās, kurās šobrīd nav speciālista, kas preventīvi var strādāt ar bērnu un ģimeni agrīnā bērna attīstības stadijā.
Diskusijas klausītājos rezonansi rada viedoklis, ka īpaši svarīgi ir ievērot konfidencialitāti, jo, ja pārkāptas konfidencialitātes prasības, skolēni to sāpīgi pārdzīvo un vispārina, daloties pārdzīvojumos ar vienaudžiem, kas būtiski kaitē sociālā pedagoga profesijas tēlam. Sociālie padagogi atzina, ka aktuālas problēmas, kuras viņiem ir jārsina, ir saistītas ar skolēnu klaiņošanu, kavējumiem, vardarbības izpausmēm, dzimumidentitātes meklējumiem pusaudžu vidū, kurus aizspriedumaini uztver pieaugušie, adaptācijas problēmām pārejā no pamatskolas uz vidusskolu.
Diskusijas dalībnieki vienojās, ka sociālajam darbam skolās jābalstās uz savstarpēji saprotošām, cieņpilnām un atbalstošām attiecībām starp skolēniem un atbalsta personālu. Cilvēkam, kurš veic sociālo darbu skolā, jāizprot skolēnu un jauniešu subkultūras, jāpārzina vecumposmu attīstības īpatnības, jābūt atvērtam un pieņemošam komunikācijā; jābūt apveltītam ar izcilām sadarbības prasmēm; jāpiemīt psihosociālās konsultēšanas prasmēm; jāizprot arī sociālā darba kopienā metožu izmantošanas nosacījumus.
Diskusiju “Sociālais darbs skolā” organizēja Labklājības ministrija Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ESF+ 4.3.5.4. pasākuma projekta “Profesionāla un mūsdienīga sociālā darba attīstība” ietvaros