Preses relīzes
ESF ansamblis

Sociālās uzņēmējdarbības mērķis ir risināt kādu sociālu problēmu un radīt labvēlīgu sociālo ietekmi uz sabiedrību. Ne mazāk svarīga ir sociālās uzņēmējdarbības loma tautsaimniecības ilgtspējas attīstībā. Lai sniegtu lielāku izpratni par to, kā sociālā uzņēmējdarbība var kalpot sekmīgam biznesam un veicināt valsts tautsaimniecības ilgtspēju, Labklājības ministrija (LM) rīkoja Sociālās uzņēmējdarbības nedēļu ar moto “Radām pievienoto vērtību!”

Sociālās uzņēmējdarbības nedēļas ietvaros LM rīkoja meistarklases, kurās līdzās praktisku padomu sniegšanai par sociālās uzņēmējdarbības uzsākšanu un veiksmīgu darbību šajā nozarē tika diskutēts arī par to, kā sociālā uzņēmējdarbība veicina tautsaimniecības ilgtspēju. Atbilstoši vispārpieņemtai starptautiskajai praksei sociālo uzņēmumu galvenais mērķis ir pozitīvas sociālās ietekmes radīšana, turklāt sociālie uzņēmēji ar savu saimniecisko darbību sniedz ieguldījumu sabiedrības, tautsaimniecības un apkārtējās vides ilgtspējā.

Sociālie uzņēmumi darbojas dažādās jomās. Ceturtā daļa sociālo uzņēmumu (25%) ir darba integrācijas uzņēmumi, 21% darbojas izglītības jomā, 15% − sporta un veselības nozarēs, 12% veido iekļaujošu pilsonisko sabiedrību un nodrošina kultūras daudzveidību, 8% sniedz atbalstu sociālās atstumtības riskam pakļautajām iedzīvotāju grupām, 6% sniedz sociālos pakalpojumus.

Vides ilgtspējas veicināšana

Tikai 4 % sociālo uzņēmumu darbojas vides aizsardzības jomā. SIA “ZĪLE-ZĪLE” mērķis ir samazināt tekstila atkritumu apjomu, radot no novalkātiem tekstilizstrādājumiem preci ar jaunu pievienotu vērtību. Uzņēmuma valdes locekle dizainere Aiva Zīle radījusi savu zīmolu “ZĪLE”, no jau esošiem apģērbiem veidojot ilgtspējīgas apģērbu līnijas. Apzinoties, ka ik gadu Latvijā tiek izmests līdz 40 000 tonnām tekstila atkritumu,  sociālā uzņēmēja piecu gadu laikā pāršuvusi vienu tonnu tekstilizstrādājumu. Tādējādi tie nav nokļuvuši apkārtējā vidē kā atkritumi. Lai līdzsvarotu izmesto tekstilatkritumu apjomu pret pārstrādāto, nepieciešama lielāka uzņēmēju līdzdalība.

“Mazo uzņēmēju vidū nereti valda stereotips: ko tad es! Taču katrs mazais solis noved pie lielāka mērķa sasniegšanas. Iedvesmojot kaut vai vienu cilvēku sākt kaut ko darīt vides ilgtspējas nodrošināšanai, mēs būsim soli tuvāk mērķim. Liela daļa sabiedrības savā būtībā ir atbildīgi cilvēki, taču, lai sasniegtu vēl labāku rezultātu, būtu jāveicina izpratne par vides ilgtspējas jautājumiem jau no bērnības,” uzsver SIA “ZĪLE-ZĪLE” valdes locekle Aiva Zīle.

Profesionāļu piesaiste Latvijai

Sociālais uzņēmums SIA “Your Move”, lai veicinātu darbaspēka atgriešanos Latvijā, uzrunā profesionāļus ar pasaulē iegūtu izglītību un darba pieredzi, labām svešvalodu prasmēm un palīdz atrast piemērotu darbavietu. Uzņēmuma dibinātājs un vadītājs Jānis Kreilis skaidro, ka uzņēmums konsultē reemigrantus ne tikai ar darbu saistītos, bet arī sadzīves un Latvijas sociālās apdrošināšanas sistēmas jautājumos, lai šie profesionāļi, kas ieguvuši vērtīgu starptautisku pieredzi, justos piederīgi vietējai kopienai un vēlētos Latvijā palikt uz dzīvi.

“Bieži vien varam dzirdēt sūkstīšanos par to, ka Latvijā viss ir slikti. Taču mūsu mērķis ir lauzt šo stereotipu un parādīt, ka patiesībā iespēju ir ļoti daudz. Uzņēmuma moto ir “Ielaid svaigu gaisu!”, un šī pasaules pieredze, ko spēj sniegt reemigranti, ir kā svaiga gaisa malks Latvijas darba tirgū,” uzsver SIA “Your Move” vadītājs Jānis Kreilis.

Pārmaiņu laiks

Šis gads Covid-19 pandēmijas izraisīto seku dēļ ir pārmaiņu laiks − tas prasa jaunus, radošus un drošus risinājumus. Sociālā uzņēmējdarbība nevar atrisināt visas sociālās problēmas, tomēr tā spēj atrast un piedāvāt risinājumus, kas ne tikai palīdz un sniedz pievienotu vērtību kādai iedzīvotāju grupai vai sabiedrībai kopumā, bet arī labvēlīgi ietekmē Latvijas tautsaimniecības attīstību.

No 30. novembra līdz 6. decembrim Labklājības ministrija organizē Sociālās uzņēmējdarbības nedēļu ar moto “Radām pievienoto vērtību!”, lai veicinātu izpratni par sociālo uzņēmējdarbību Latvijā. Sīkāka informācija www.lv.gov.lv.