Preses relīzes

Sociālās uzņēmējdarbības nedēļas ietvaros 14. oktobrī ikviens interesents aicināts pievienoties tiešsaistes konferencei "Sociālā uzņēmējdarbība – kad izaicinājumi pārtop aicinājumā!". Tajā būs iespēja dzirdēt gan vietējo, gan ārvalstu sociālo uzņēmēju pieredzes stāstus, kā arī ekspertu padomus par trīs uzņēmējdarbībā aktuālām tēmām: zaļais kurss, inovācijas un atpazīstamības veicināšana.

Konference tiešraidē būs skatāma no plkst.10.00 līdz 14.10. Ārvalstu pieredzes stāstus dalībnieki varēs klausīties sinhronajā tulkojumā no angļu uz latviešu valodu. Lai vērotu pasākuma tiešraidi ar sinhrono tulkojumu, aicinām reģistrēt savu dalību, aizpildot elektronisku pieteikuma anketu: ej.uz/anketa_pasākumi. Pēc reģistrācijas uz dalībnieka norādīto e-pasta adresi tiks nosūtīta saite, caur kuru būs iespējams pievienoties konferences tiešraidei. Vienlaikus šī konference tiks pārraidīta arī Labklājības ministrijas Facebook kontā, taču tur nebūs nodrošināts sinhronais tulkojums.

No peldkostīmiem līdz veselības tehnoloģijām

Konferencē uzstāsies Latvijas sociālā uzņēmuma "Mammām un tētiem" vadītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa, "Mans Peldkostīms" vadītāja Laura Žukovska-Supe un "Vigo Health" vadītājs Kristaps Krafte.

Ar padomiem dalīsies arī reklāmas aģentūras "Bill&Yard" radošais direktors un sociālā uzņēmuma "BlindArt" dibinātājs Andrs Hermanis, zīmolvede Diāna Ņikitina, "Zero Waste Latvija" valdes locekle Anna Doškina, AS "Balticovo" komunikācijas un attīstības direktors Toms Auškāps, Ideju un inovāciju institūta vadītāja Elīna Miķelsone un Latvijas zinātniskā jaunuzņēmuma "Alina" valdes priekšsēdētāja un līdzīpašniece Solvita Kostjukova.

Iespēja uzzināt ārvalstu pieredzi

Ārzemju pieredzē dalīsies Igaunijas sociālā uzņēmuma "Vivita" līdzdibinātāja un vadītāja Marilīsa Linda (Mari-Liis Lind), Beļģijas sociālā uzņēmuma "Usitoo" dibinātājs Havjers Marihals (Xavier Marichal) un Lietuvas sociālā jaunuzņēmuma "Our Pocket Hero" dibinātāja Simona Koncīte (Simona Koncytė).

"Vivita" ir starptautisks bērnu un jauniešu radošā akseleratora tīkls, kas organizē darbnīcas un laboratorijas, kurās bērni īsteno savus sapņus un idejas. Kopā ar bērniem tiek izstrādāts vienkāršs izglītības programmatūras prototips izmantošanai robotikā un citās radošās aktivitātēs. "Vivita" galvenā mītne atrodas Igaunijā, bet tas darbojas arī Japānā, Singapūrā, Dienvidkorejā, Lietuvā, Filipīnās un ASV. Uzņēmums ir saņēmis Igaunijas Ekonomikas un komunikācijas ministrijas rīkotā konkursa "Recognize Entrepreneur Promoter 2020" apbalvojumu.

"Our Pocket Hero" ir apģērba zīmols bērniem, kuriem ir pirmā tipa diabēts un kuriem ir jānēsā insulīna pumpīši. Uzņēmuma radītais apģērbs palīdz bērniem pārvarēt fiziskos ierobežojumus, sniedz kustību brīvību, drošāku sajūtu un pašpārliecību. Apģērbs ir veidots no auduma, kas ražots ētiski un bez toksiskām vielām, tāpat uzņēmums šuvējām nodrošina cienīgu atalgojumu.

Savukārt "Usitoo" pārstāv aprites ekonomikas jomu. Sociālais uzņēmums ir šīs nozares pionieris Beļģijā un piedāvā dažādu sadzīves priekšmetu un darbarīku nomu tiešsaistē, tādējādi mazinot jaunu preču patēriņu. "Usitoo" klāstā ir tūkstošiem sadzīves priekšmetu, kas to īpašniekiem vairs nav nepieciešami. Privātpersonām ir iespēja tiešsaistē iznomāt nepieciešamo priekšmetu, izvēloties saņemšanas un nodošanas laiku un vietu.

Kas ir sociālais uzņēmums?

"Sociālie uzņēmēji ir tie, kuri, saredzot kādu problēmu, aktīvi rīkojas. Visbiežāk pašu piedzīvotas vai plašākā sabiedrībā novērotas problēmas ir iemesls un dzinējspēks uzsākt sociālo uzņēmējdarbību, lai ar biznesa instrumentiem risinātu dažādus sabiedrībā pastāvošus sociālos izaicinājumus. Sociālā uzņēmējdarbība ir stāsts par cilvēkiem, kurus vieno sirds degsme un aicinājums padarīt šo pasauli labāku, radot produktus un pakalpojumus, kas palīdz citiem, un atstāt pozitīvu ietekmi uz sabiedrību kopumā. Šī gada Sociālās uzņēmējdarbības nedēļas konferencē vēlamies ilustrēt sociālās uzņēmējdarbības dažādību, rādot piemērus, ka tā iespējama izglītībā, apģērbu ražošanā un pat informācijas tehnoloģijās un medicīnā," uzsver Imants Lipskis, Labklājības ministrijas Darba tirgus politikas departamenta direktors.

Jau 193 sociālie uzņēmumi

Šobrīd kopumā Latvijā ir reģistrēti un aktīvi darbojas 193 sociālie uzņēmumi. Populārākā sociālo uzņēmumu darbības joma ir darba integrācija, kurā darbojas 27% no reģistrētajiem uzņēmumiem. Tiem seko izglītības jomā (20%), sporta un veselības (18%) nozarēs strādājošie.

Pagrieziena punkts nozarē bija 2018. gads, kad stājās spēkā Sociālā uzņēmuma likums, kura mērķis ir veicināt sabiedrības dzīves kvalitātes uzlabošanu un sekmēt sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupu nodarbinātību, radot labvēlīgu sociālās uzņēmējdarbības vidi. Tanī gadā sociālā uzņēmuma statusu ieguva 27 uzņēmumi, un "Attīstības finanšu institūcijas Altum" piešķirto grantu saņēma pirmie seši uzņēmumi. 2019. gadā Labklājības ministrija sociālā uzņēmuma statusu piešķīra 59 uzņēmumiem, un ar 21 uzņēmumu Altum noslēdza granta līgumu. Pērn sociālā uzņēmuma statusu piešķīra 67 uzņēmumiem, un 38 uzņēmumi saņēma Altum grantu. Šogad šādu statusu ir ieguvuši 58 uzņēmumi, bet grantu saņēmuši 34 uzņēmumi. Kopā ar pilotprojekta dalībniekiem, kas saņēma grantu pirms Sociālā uzņēmuma likuma stāšanās spēkā, Altum atbalstījis 129 biznesa projektus par kopējo summu 8,4 miljoni eiro. No tiem 64 biznesa projekti par kopējo summu 3,7 miljoni eiro jau ir īstenoti.

Labklājības ministrija jau trešo gadu organizē Sociālās uzņēmējdarbības nedēļu. Lai veicinātu sabiedrības izpratni par šo īpašo komercdarbības veidu, šīs nedēļas laikā norisināsies arī divas tiešsaistes meistarklases. 12. oktobrī ikviens interesents aicināts uz praktisko meistarklasi "Komandā ir spēks!", savukārt 13.  oktobrī − uz praktisko meistarklasi "Zīmola simulācija sociālajam uzņēmumam". Plašāka informācija lasāma Labklājības ministrijas tīmekļvietnes www.lm.gov.lv sadaļā "Jaunumi".